Skip to content

Chocolate Cake and Cupcakes

August 4, 2012

Hej!  Har inte skrivit på ett tag, men nu känner jag att jag har lite jag vill dela med mig av. Igen. Häromdagen bakade jag en supergod chokladtårta/kaka som jag hittade här. All cred till författaren (aliciak). I alla fall, den var så god att jag vill dela med mig av den här, så here it goes!

Sätt ugnen på 175 grader

Ingredienser:  

Till kakan:

3 dl mjöl

2 1/3 dl socker

3/4 dl kakao

1 tsk bikarbonat (det funkar också med bakpulver, skippa då vinägern)

1/2 tsk salt

2 1/3 dl varmt vatten

1 tsk vanilj (vaniljextrakt, vaniljsocker etc)

3/4 dl olja (eller smält margarin)

1 tsk vinäger

Till glasyren: 

1 dl socker (ev lite till)

4 msk margarin

2 msk sojamjölk

2 msk kakao

2 tsk vanilj (extrakt, socker etc)

Det som är så härligt med den här kakan är att du blandar allt i formen – ingen disk! Nästan.

Gör såhär. Blanda alla torra ingredienser till kakan i en form, tillsätt övriga ingredienser (till kakan) och blanda tills smeten är slät. Grädda i ugnen i ca 30 minuter. När kakan har svalnat kan du hälla över glasyren. För att göra glasyren: Lägg alla ingredienser till glasyren i en kastrull och värm i ca 2 minuter medans du rör om. Stäng av plattan och fortsätt att röra om i ca 5 minuter.

___________________________________________________________________________________________

Idag gjorde jag den här kakan igen! Fast i muffinsform. Och kokos-och choklad “icing”. (se foto) Jag blandade helt enkelt rumsvarmt margarin med lite vatten och florsocker, och tillsatte lite kokosessens. Du kan använda vilken “smak” du vill, men den här gången blev det kokos för mig 🙂 som så många andra gånger.

I made a chocolate cake the other day, using this recipe. It really is a great cake, so go and try it out!

Today I made the “cake” into muffins, and instead of using the glaze, I made coconut chocolate frosting/icing. To make it I simply stirred together confectioners sugar, margarine (at room temperature), some warm water and a few drops of coconut essence. 🙂

 

No comments yet

Leave a Reply

